,,Tanítsd a gyermeket az ő útjának módja szerint; még mikor megvénhedik is, el nem távozik attól." (Péld. 22:6)


Old woman holding bible



2015. december 13.

Életünk könyve 2.

 ,,Mert az Úr ád bölcsességet, az ő szájából tudomány és értelem származik."
(Péld. 2:6)

Életemben rengeteg könyvet elolvastam. Nem állítom, hogy válogatás nélkül, de mindenképp rongyos szűrővel. Átmentek olyan könyvek is, amiket a mai ismeretemmel és lelkiismeretemmel nem vennék a kezembe, mert mind erkölcsileg, mind irodalmilag megkérdőjelezhető művek. De amit ennél is súlyosabbnak érzek, hogy ezek a könyvek tovább élnek a gondolataimban, fel-fel villannak eseményeik, és rossz, esetleg félelmetes gondolatokat táplálnak. Ráadásul rengeteg haszontalan álmodozást és az emberi kapcsolatokra veszélyes illúziókat szültek.

Books on a shelf in library. Stock Photos

Ugyanakkor arra is emlékszem, milyen hatást gyakorolt rám a Biblia, amikor 17 évesen először vettem a kezembe. Rövid időn belül hűséges társammá vált. Máig is hálás vagyok a mennyei Atyának, hogy barátnőmet indította kedves zsebbibliám megvételére. Életem legértékesebb tárgyi ajándékának bizonyult. Azóta már kénytelen voltam nyugdíjazni, mert körbeutazta velem a Földet (legalábbis kilométer számban:)), és a használattól kezdett darabjaira hullani. Utódja azonban legalább ilyen jó szolgálatot tesz.


Örülök, hogy a mi gyerekeink már egészen korán (gyerek) Bibliát kaphattak a kezükbe, és megismerhetik annak szépségét, értékét, miközben megtanulnak önállóan, összefüggésekben gondolkodni. Össze sem hasonlítható más könyvekkel. (Még kedvenc világirodalmi gyöngyszemekkel sem.) 

Mivel nincs tévénk, és sem videó sem számítógépes játékokat nem engedünk gyerekeinknek, marad az olvasás. Na de mit olvassunk? Amikor Samu még kicsi volt, nem sokat gondolkodtam a könyvek hatásán. Eléggé elővigyázatlanul kezeltem a helyzetet. Olyan - keresztény családokban is népszerű - könyvek lopództak be, amik elsőre ugyan értékesnek látszódtak, de hamar kiderült róluk, hogy csak polyva, mivel gyerekeink gondolatait teletöltötték ,,egészségtelen" vágyakkal . Aztán jobban odafigyeltem, és vigyáztam, vigyázok arra is, hogy a Biblia ne veszítse el elsődleges szerepét.

Talán szélsőségesen hangzik, de szerintem ebben a zűrzavaros világban - ami ontja a könyveket, újságokat, internetes ,,irodalmat" - nagy veszélynek tesszük ki a gyerekeinket, ha nem ügyelünk a saját és az ő olvasmányaik megválasztására. Az elménket meg kell tölteni nemes gondolatokkal, és megdolgoztatni pl. a Biblia alapos tanulmányozásával, hogy gyermekeinkkel együtt védelmet nyerjünk a világ szennye ellen. Azzal azonban tisztában vagyok, hogy a szülői befolyás korlátozott. Most kell megtanítani gyermekeinknek, mit jelent a jó választás áldása. Később már csökken a befolyásunk a gyerekeink lelki életére, akár meg is szűnhet. Ma is és majd akkor kiváltságunk, hogy imában hordozzuk őket, de a mai lelki-szellemi eledel a mi felelősségünk.


Persze belátom, hogy nem elég emberi erőfeszítéseket tenni. Ha Isten Lelke nincs jelen a családunkban, akkor a Biblia és a jó olvasmányok is csak betűk tömege. 
A Szentlélekre van szükségünk nekünk is, gyerekeinknek is, hogy el ne tévedjünk a világ útvesztőjében, és a Bibliát ne a saját akaratunk, vágyaink szerint értelmezzük, hanem hagyjuk, hogy azon keresztül szóljon hozzánk, változtasson az Úr. 

(Lesz folytatás.)

Kívánom, hogy így szóljon hozzánk is mennyi Atyánk!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése